Verhuizing naar andere gemeente doorgeven: zo werkt het

Gele deur zwarte gevelBij het verhuizen naar een andere woning komt heel veel kijken. Dit geldt al helemaal als uw verhuist naar een andere woonplaats. Het is daarom cruciaal om uzelf goed in te lezen. Naast dat er verhuisd moet worden, waar vooral kracht voor nodig is, zijn er ook nog wat andere zaken die geregeld moeten worden. Hier moet u denken aan het inschrijven in de stad of het dorp waar uw nieuwe woning zich bevindt. In deze tekst worden veel belangrijke zaken besproken die niet vergeten mogen worden, zowel voor als tijdens het verhuizen.

Verhuizing naar andere gemeente: moet ik me uitschrijven bij mijn oude gemeente?

Het uitschrijven bij een gemeente is eigenlijk een verhuizing doorgeven van gemeente naar gemeente. U hoeft zich in principe enkel nieuw aan te melden bij de gemeente waar u zich gaat vestigen. U hoeft zich dus niet uit te schrijven bij uw oude gemeente, deze krijgt automatisch bericht dat u bent vertrokken naar uw nieuwe gemeente. U moet u wel uitschrijven bij uw oude gemeente als u niet naar een nieuwe gemeente binnen Nederland vertrekt, maar naar het buitenland verhuist.

Uw verhuizing doorgeven aan uw nieuwe gemeente kan op verschillende manieren. In grote steden wordt dit tegenwoordig veel online gedaan. Op de website van uw woonplaats is informatie te vinden over hoe het inschrijven bij uw nieuwe gemeente werkt. U kunt bijvoorbeeld een afspraak maken op het gemeentehuis om u in te schrijven in uw nieuwe gemeente.

Om uw verhuizing door te geven aan de gemeente hebt u enkele documenten nodig. U moet uw oude adres en het nieuwe doorgeven. U moet kunnen bewijzen dat u de persoon bent die van adres gaat veranderen. De verdere informatie die wordt gevraagd, kunt u vinden op de website van uw gemeente. Bezoek dus altijd de website van de gemeente om te weten te komen welke documenten u nodig hebt voor uw inschrijving.

Verhuizing doorgeven gemeente: doe het op tijd!

U heeft de kans om u in te schrijven bij uw nieuwe gemeente vanaf 4 weken voordat u daadwerkelijk gaat verhuizen. Het is aan te raden dit op tijd te doen. Rond de verhuizing is het fijn om zo min mogelijk aan uw hoofd te hebben. De verhuizing is al vermoeiend genoeg. Na de verhuizing heeft u namelijk nog maar 5 dagen om de inschrijving te regelen. Het is dus maar fijn als u dit snel heeft gedaan. Het stelt ook niet veel voor. Een verhuizing doorgeven aan de gemeente neemt maximaal een half uur van uw tijd in beslag.

Inschrijven gemeente verplicht?

U inschrijven bij uw nieuwe gemeente is zeker verplicht. Voor uzelf is het ook niet praktisch om op een onjuist adres ingeschreven te staan. U krijgt dan bijvoorbeeld belangrijke post van de overheid en overheidsinstanties niet meer, doordat die naar het verkeerde adres wordt gestuurd.

Plan daarom uw inschrijving bij uw nieuwe gemeente in, net zoals u tijd vrijhoudt voor de verhuizing zelf. Uw inschrijving is een belangrijk onderdeel van uw verhuizing. Als u te laat bent met inschrijven, riskeert u zelfs een boete.

Verhuizing naar andere gemeente: vergeet ook dit niet

Bent u lid van bijvoorbeeld een visclub en ontvangt u maandelijks uw favoriete visblad, dan is het slim dit abonnement tijdig om te zetten naar uw nieuwe adres. Anders krijgen de nieuwe bewoners van uw oude huis allemaal post van u toegestuurd. Juist als u naar een andere woonplaats verhuist, is dit onhandig, want u haalt uw post niet even snel op bij uw oude adres. Vergeet uw verhuizing ook niet door te geven aan bijvoorbeeld de school van uw kinderen en uw huisarts.

Heeft u hulp nodig bij het verhuizen?

Verhuis Den Haag staat voor u klaar als u hulp nodig heeft bij het verhuizen. Wij beschikken over al het nodige materiaal om u verhuizing vlekkeloos te laten verlopen. U kunt op onze website het aanvraagformulier invullen en hiermee een offerte aanvragen. U krijg na enkele tijd een persoonlijk aangepaste offerte toegestuurd. U kunt het formulier ook gebruiken om enkel uw verhuiskosten te berekenen zonder een offerteaanvraag te doen.